Sukututkimus

Sukututkimus kiinnostaa

Sukututkimus kiinnostaa uusia ikäryhmiä. Uusia sukuselvityksiä aloitellaan ja hyvä että kyselyjä tulee. Usein on pulmana kun kiinnostus herää, että mistähän saisi lisää tietoa. Sukujuuret ovat jossain synnyinseudulla eikä suvun papereita ja arkistoja oikein tiedetä kenen hallussa ne ovat. Netistäkään ei löydy vielä kaikkia nuorempia esivanhempia.

Kannattaa ensin kysellä vanhoja kauppakirjoja, perunkirjoja, virkatodistuksia tai jotain muuta, mitä mahdollisesti on laitettu talteen. Ne kannattaa pitää tallella vaikka tuntuisikin, ettei kaikilla papereilla olisi enää käyttöä.

Kysymällä pääsee hyvään alkuun. On tehty paljon erilaisia sukukirjoja, joista löytyy valmista henkilö- ja sukutietoa. Seurakunnan arkistot, käräjäkirjat, maanmittauslaitoksen ja verottajan luettelot ovat aarteita. Kannattaa haastatella löytyykö vielä muistitietoa. Tietoa on aina olemassa kunhan asian ottaa sopivassa paikassa keskusteluun. Itse olen tehnyt omalta kylältäni kyläkirjan Kylän-Muisti. Iän mukana kiinnostusta tulee lisää. Sukujuuret alkavat kiinnostaa, kun aikaakin on enemmän.

Kuntien kirjastoista löytyy kotiseutuosastolta mikrofilmejä samoin kuin maakunta-arkistosta. Tietojen siirto sähköiseen muotoon lisääntyy vauhdilla ja se tulee helpottamaan entisestään sukututkimusta. Kansallisarkiston tietokanta on monipuolinen. Kirjastojen kautta voi kysyä kaukolainausmahdollisuutta. Tämä palvelu lienee mahdollista kaikkien kirjastojen toimesta. Hyvin varustetuissa kirjastoissa on maakuntahistorian kirjoja, joista löytyy myös hyvin mielenkiintoista luettavaa.

Netistä löytyy tietoa Suomen Sukututkimusseuran sivuilta. Sieltä löytyy asiaa mm. sukututkimuksesta ja tietoturvasta. Kirkonkirjoja päivitetään jatkuvasti lisää. Sukuseuroilla on omia sivuja. On saatavana erilaisia sukututkimusohjelmia. Kun alkuun pääsee niin sukujuurien tutkiminen vie mukanaan. Näin on meille Tikkasten suvussa monelle käynyt. Tervetuloa mukaan.

Lisätietoja antavat Tikkasten Sukuseuran
sukututkimusvastaavat

Väinö Tikkanen
sukututkimusvastaava